Monday, January 29, 2007

Songs that make me missing my home
老歌--也不算很老
Tipps: this is not metal, and they are just some old songs from my childhood under the "red sun". so don't download them if you suppose to search some metal records from my blog. Sorry, this is only a special archive to celebrate the Chinese springfest. and Infected Music will go on after this...
By the way, I am a chinese who works in Germany.
对于一个生于70年代末的人来说, 这些歌曲应该不算陌生了. 虽然在童年的时候我对他们总是"折磨"我的耳朵非常不满, 但是在过了20多年后又想起这些歌却让人感到亲切无比. 甚至比我亲身回到北京时还感到亲切. 可能老家变化太大了, 大到了让我有一种感到被抛弃的感觉.
说说这些歌吧, 其中大部分都是老国产影视剧中的插曲和一些耳熟能详的...歌曲, 我实在是没法给他们规类.
郭兰英在我有记忆的时候就已经是一个老太太了, 但是我觉得她演唱版本的"人说山西好风光"是最纯粹,最具乡土气息的. 每次听都让我自己觉得自己是一个正在劳作的中年农民, 流着汗滋着牙听这首歌. 顺便提一下, 真正让我对这歌产生印象的是我爱我家老付同志动了情那集. 蒋大为叔叔就不用提了, 听说现在已经不是中国人了, 哈哈,不过我还是,这点我比较骄傲. "在那桃花盛开的地方"和"牡丹" 是我觉得大为叔叔唱的最好的也是最没感情的两首. 没感情没关系, 够味儿就行.骆玉笙骆奶奶的"千里刀光待笑颜" 我从小就特别喜欢, 加上"四世同堂"电视剧也是我觉得最有分量的抗日作品之一. 这首大鼓每次听都让我有一种站在我家胡同里的感觉. 求求各位大导演了, 千万别请现在那帮帅哥美女演员重拍"四世同堂"行不行!!!
我姑姑在我小的时候老给我唱"洪湖水浪大浪", 如果这算是我音乐的启蒙教育的话我个人觉得不亏, 虽然旋律不高雅编曲也不复杂,但是动听就可以. 一直到现在我终于找到了王玉珍的原始版本, 还是那么动听, 可惜我没有收藏我姑姑的版本. 韩磊虽然唱了不少歌,但我最喜欢的就这首"对待", 因为当时我也非常欣赏"离开雷锋的日子"这部电影. 就象我现在也非常欣赏"士兵突击" 这部电视剧一样, 不矫情, 很质朴. 我奶奶在我小时候哄我睡觉的时候老是唱这首"松花江上", 看来她非常想念自己的老家, 而我呢, 虽然没去过松花江, 但是每次总是在这悲怆的旋律中入睡的. 怀旧就到此为止了, 我还收录了几首老电视剧的插曲, 比如说"说聊斋", 说的确实不错, 当然唱的也不错, 还有"木鱼石的传说" 看"疯狂的石头"的时候激起了我又想听这首歌的欲望, 且非常强烈. 到此为止吧, 我真是有点想家了. 他妈的!!


download

Note: Achtung! not for metalhead!!! But if you still want to download it, it wouldn't be a loss to you,because you won't be hear these old chinese songs even you have a chinese wife.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

awesome music man, I'm a filipino and eventhough I dont understand the singing, I still enjoy listening to the traditional chinese instruments. great underground music too. It's cool that you have an open mind toward different kinds of music. keep it up.

5:22 AM  
Anonymous Anonymous said...

Congratulions for your blog... traditional music is very interesting, I'm brazilian but in this moment I live in Japan... I like so much finnish metal bands... Ah, your fonts are very small and it's so hard to see the name's band, if you could be post in fonts normal size... would be great!!! Thanxs and stay heavy!!!

ps.: sorry for my english!!!

8:53 PM  

Post a Comment

<< Home